έγχρωμο: εμπρός, ή πίσω;



Και για το χρώμα; ούτε λόγος να γίνεται πλέον;
Θα αναρωτηθείτε ίσως, μόνο η ασπρόμαυρη φωτογραφία είναι  αξιόλογη;
Μα και βέβαια όχι.
Για να φθάσουμε σε μια αξιόλογη φωτογραφία, δεν είναι υπάρχει καμιά συνταγή του τύπου «πώς να φτιάξουμε σπανακόπιτα», πώς να φτιάξουμε χρώματα με σκόνες βαρελιού.
Όμως η λογική λέει, πως αν αυτό που βλέπω έγχρωμο με τα μάτια μου είναι όμορφο, τότε το καλλίτερο που θα πετύχω με μια έγχρωμη φωτογραφία θα είναι μια καλή  αντιγραφή της όμορφης πραγματικότητας. Μια όμορφη, σωστή τεχνικά φωτογραφία της όμορφης πραγματικότητας δηλαδή.
Από τέτοιες φωτογραφίες είναι γεμάτες οι ιστοσελίδες του διαδικτύου, τόσο που δεν κινούν το ενδιαφέρον. Δεν θα πρέπει να περιμένουμε ούτε υπέρβαση, ούτε κάτι καλλιτεχνικό, αφού η πραγματικότητα και η αντιγραφή της, δεν μπορεί να έχουν σχέση με την ανθρώπινη δημιουργία. Η αντιγραφή δεν είναι τέχνη, το πολύ να δείξουμε στον άλλο πως ήταν αυτό που είδαμε. Αυτό δείχνει να έχει περισσότερη σχέση με τη φωτογραφία- ντοκουμέντο, παρά με τη δημιουργία κάτι νέου που προέκυψε από το προσωπικό μας χωνευτήριο ζωής και αισθητικής.
Η ανθρώπινη όμως, προσωπική ματιά είναι κάτι διαφορετικό από την αντιγραφή. Αντιγράφοντας την φύση τι απομένει από την φωτογραφία; Απομένει ίσως η προσωπική επιλογή, η απόρριψη του χρώματος, η αλλαγή γωνίας και φωτισμού, γιατί το θέμα είναι πάντα εκεί, μπροστά μας. Μας προκαλεί και μας περιμένει το θέμα, αλλά όχι για πολύ. Πρέπει να δοκιμάσουμε επομένως όλα όσα μας προσφέρει η ψηφιακή φωτογραφική μηχανή και συνήθως, η ασπρόμαυρη λήψη μας οδηγεί κάπου αλλού, ίσως και πολύ πέρα από το ορατό.
Λύσεις και προτάσεις για όσους αμφιβάλλουν και έχουν την δική τους άποψη περί φωτογραφικής τέχνης,  μας προσφέρει απλόχερα η ψηφιακή τεχνολογία με τις παρακάτω δυνατότητες.