Δια ταύτα



Που κρύβεται η διαφορά
Ότι κι αν κάνετε με τον υπολογιστή, να θυμάστε, πως ποτέ το αποτέλεσμα δεν θα δώσει την ίδια ασπρόμαυρη φωτογραφία σε καμιά από όλες τις περιπτώσεις. Και επίσης, η ασπρόμαυρη φωτογραφία που θα πάρετε με την ψηφιακή σας φωτογραφική με την επιλογή για ασπρόμαυρη φωτογράφηση, και αυτή θα διαφέρει από αυτές που θα μετατρέψετε γιατί δεν υπάρχει ένας μόνον τρόπος μετατροπής του χρώματος σε τόνους του γκρι. Όμως, η επιλογή της ασπρόμαυρης φωτογράφησης σε πραγματικό χρόνο, θα σας δώσει την ποιο φυσική ασπρόμαυρη εκδοχή της φωτογραφημένης πραγματικότητας. Το ότι όλοι σχεδόν οι κατασκευαστές ψηφιακών φωτογραφικών μηχανών επιλέγουν να προσφέρουν ως δυνατότητα και την άμεση λήψη σε ασπρόμαυρο σαν να μην υπάρχει χρώμα γύρω μας, δείχνει πόσο σημαντικό είναι να μπορεί ο κάθε φωτογράφος να γνωρίσει την ασπρόμαυρη-ηρωική εποχή και να μπορεί να βάλλει και αυτός το δικό του λιθαράκι με τις δικές του φωτογραφίες. Γιατί είναι αδύνατο σε μια σκάλα που θα βρούμε μπροστά μας, να πατήσουμε σε όποιο σκαλί θελήσουμε χωρίς να περάσουμε όλα τα προηγούμενα.
Υπάρχουν πολλά βιβλία, μονογραφίες και μια φωτογραφική ιστορία γεμάτη από άσπρο-μαύρο. Το χρώμα έχει λίγα χρόνια που έγινε διαθέσιμο όσο για την ψηφιακή φωτογραφία, πραγματικά ανοίγει νέους δρόμους και νέες δυνατότητες, αρκεί να ασχοληθούν οι φωτογράφοι με τον ίδιο ζήλο που είχαν και τα πρώτα χρόνια των μεγάλων σχολών και των μεγάλων αμφισβητήσεων. Προς το παρόν, δοκιμάστε να φωτογραφίσετε και ασπρόμαυρα ειδικά όταν έχει βαριά συννεφιά, η σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού όπου το χρώμα περιορίζεται αισθητά εφόσον είναι προϊόν ανάκλασης του υπάρχοντος φωτός. Γεγονός είναι επίσης πως σημαντικά πράγματα-φωτογραφικές ευκαιρίες, συμβαίνουν σε χώρους όπου ο φωτισμός είναι ελάχιστα Lux, κάτω από 25 ίσως. Εδώ δεν βλέπουμε πραγματικό χρώμα, αλλά συμπεραίνουμε βλέποντας τις ελάχιστες ανακλάσεις και συμπληρώνουμε με τον εγκέφαλο την πληροφορία με βάση τις χρωματικές μας εμπειρίες. Για όλους σχεδόν τους ψηφιακούς αισθητήρες, κάτω από τα 25 Lux η δυνατότητα καταγραφής των χρωματικών διαφορών περιορίζεται δραματικά και αυξάνει ο ψηφιακός θόρυβος. Η ασπρόμαυρη λήψη φωτογραφιών όμως, ακόμη και με τόσο χαμηλούς φωτισμούς, μπορεί να λειτουργήσει με θαυμάσια καλλιτεχνικά κυρίως αποτελέσματα, γιατί το φως έχει ακόμη υφή (σκληρό-μαλακό) και προέλευση (γωνία πρόσπτωσης), που είναι  βασικές ιδιότητες για την φωτογραφία  και δεν είναι απαραίτητο να έχει πάντα μεγάλη ισχύ σε Lux και την σωστή θερμοκρασία σε Kelvin για την ανάλογη ρύθμιση του αισθητήρα. Η ασπρόμαυρη φωτογράφηση αποδίδει και στις πλέον αντίξοες φωτιστικές συνθήκες. Φωτογραφίζοντας ασπρόμαυρα, ακόμη κι αν δεν πετύχετε κάτι αξιόλογο, θα μπείτε στο νόημα της χρυσής εποχής της φωτογραφίας και θα κατανοήσετε πως «φως, δεν σημαίνει μόνο μήκος κύματος». Ελάτε λοιπόν στον μαγικό-φανταστικό κόσμο της ασπρόμαυρης φωτογραφίας, και ανακαλύψτε τα κρυμμένα ίσως μυστικά και τις δυνατότητες της ψηφιακής σας φωτογραφικής.

Γιάννης Γλυνός